• Lenette

Kan kost og fysisk aktivitet have betydning for stress?


Mange har nok prøvet at snuppe nogle stykker chokolade, slik, masser af kaffe, energidrikke og sodavand, når overskuddet ikke helt er der.


Hurtig og nem mad som frostkøb, pølser, burger eller pizza bliver nogle gange valget, fordi vi ikke har energien. Manglende overskud føles ofte som en træthed i kroppen og derfor er den nemme løsning med hurtig sukker og lidt trøstespisning fordi man har fortjent det og har brug for mere energi?


Dette hjælper kun kortvarigt og gør ikke noget godt ved manglende overskud og selve stressen. Maven reagerer hurtigt på, hvordan vi går og har det. Så pas godt på dine tarme og hele dens funktion.


Tarmsystemet er meget følsomt og en vigtig del for hele kroppens funktion


Igennem kosten kan du få meget hjælp, når du skrænter, er syg eller stresset. Sørg for at spise mad med god og sund næring. Spis hvad du synes er spændende og indbydende.

Søg på nettet eller i bøger efter hvilken kost der hjælper på dine evt. symptomer. Du kan starte med en multivitamin dagligt.



Prøv evt. at skrive ned hvad du spiser – og føler – hver dag i en uge. Er der et godt eller dårligt mønster?

Når du ændrer dine spisevaner – så læg mærke til hvad det gør for din energi og dit stressbarometer.







Fysisk aktivitet

Motion er godt og sundt for krop, sind og sjæl. Men der er mange delte meninger om hvor meget, hvor ofte og hvor hård selve aktiviteten skal være. Eller om det overhovedet er godt at lave noget fysisk aktivitet, når du er stresset.



Du kan selv vurdere om det er godt eller ej

Jeg anbefaler dig at mærke efter om det dræner dig – eller faktisk giver dig mere energi.


Hvis du ser det som en kæmpe udfordring som plager dig, kan det være en god idé at lade være – eller tage en mindre gåtur i stedet.


Manglende tid, er ofte det problem jeg hører i hverdagen. Lysten til fysisk aktivitet, når du er presset i hverdagen, forsvinder også langsomt.


Prøv at finde en fysisk aktivitet som er sjov at gå til og du glæder dig til at komme af sted. Tit kan holdtræning være en hjælp eller gå sammen med en ven du glæder dig til at se.



Derfor er en gåtur ude i naturen noget af det bedste imod stress


Du får bevægelsen som gavner kroppen, uden at du kommer på maxpuls, som kræver for meget.


Alt efter hvor stressramt du er, må du selv passe på ikke at presse din krop for meget. Jo mere kroppen og dens nervesystem er overbelastet, jo mere skal du passe på ikke at presse kroppen med høj pulstræning, og tvinge dig selv i at holde det samme niveau som du plejer at gøre.


Er du derimod typen som simpelthen tjener mere energi ved at bruge den, så kom du bare afsted – i moderat mængde. Ikke ekstrem-sport.


Men husk - kroppen har ikke den samme udholdenhed, kræfter og overskud, idet den er kørt ned og har været overbelastet igennem længere tid. Du er jo mere end velkommen til at række ud efter en behandling som lindrer alle symptomer på stress her https://www.n-focus.dk/book

Copyright © 2020 - www.n-focus.dk.  Designet af Detaljeriet | Persondatapolitik