Åndedrættet

Det vigtigste ved hver behandling er, at kroppen falder til ro. Åndedrættet forandres under behandlingen, ved at blive roligere. Det får nervesystemet til at falde til ro og derved forbedres hele vores indre system. Under behandlingen kommer der mere bevægelighed i lænden, ribbenene, maven og brystkassen. Du bliver mere bevidst på din vejrtrækning og kan hjælpe dig selv og din krop fremadrettet i din dagligdag. Det mindsker stress, ømhed og smerter, træthed m.m. og øger din bevægelighed og kroppens funktion til det bedre.
Åndedræt gir liv

Et menneske kan klare sig  - uden mad i 3 måneder - Uden vand i 3 dage - Uden ilt i kun 3 minutter

Derfor er ilt, så vigtigt et næringsstof.

Som behandler har jeg siden ca. 2010, set en større stigning af kroppe som er stresset, overanstrengt og lider.

 

Ved et 1-dags kursus i åndedræt i 2019 blev det tydeliggjort for mig, hvor meget åndedrættet er forbundet med vores bindevæv, muskler og nervesystemet.

Efter åndedræt terapeut-uddannelsen i 2020 har jeg nu et værktøj mere til at kunne tilbyde jer og som i selv kan anvende døgnet rundt.  

I min hverdag som behandler, oplever jeg mange klienter der har spændte områder i ryg og bryst og har ringe bevægelighed ved en vejrtrækning. Især ved stress og smerter er åndedrættet meget overfladisk og anspændt.

Listen ned under, fortæller lidt om hvor meget et godt åndedræt kan hjælpe din krop. 

De fleste af os trækker vejret uden at tænke over det. Vi overlever.

Hvad vil der ske, hvis vi bliver mere bevidste på vores vejrtrækning og fungere endnu bedre.

Nu tager jeg kun nogle eksempler med fordele som vedrører stress og overbelastning. Der er mange flere fordele ved en god vejrtrækning.

- Du forøger din lungekapacitet og får mere kraft til fysisk udfoldelse.

- Funktionen af din fordøjelse bliver bedre.

- Cellerne iltes bedre og derved mindre risiko for at det udvikle sig til noget uhensigtsmæssigt. 

- Nedsætter udskillelsen af stresshormon og virker derfor afstressende for både krop og sind.

-  Masserer, styrker og stimulerer din krop som organerne, kar og lymfe, blodcirkulation,               muskler, led, bindevæv, nerver og sansereceptorer, hjertet og lungerne.

- Giver færre muskelspændinger og mindre hovedpine.

- Virker positivt for mange astmatikere. 

- Giver mere ro til natten.

- Giver en bedre kropsbevidsthed og kropsholdning.

- Virker smertestillende og nedsætter inflammation.

- Virker blodtryksdæmpende.

- Styrker evnen til koncentration og at være i nuet.

- Dæmper angst og depression tilstand.

- Virker positivt på tanker, følelser og kropskontakt.

Når du vælger en kropsbehandling, vil åndedrættets teknikker kunne indgå i selve behandlingen, men det er sjældent. 

Vil du være mere fokuseret i at arbejde med åndedrættet, så vil jeg anbefale de forskellige arrangementer som bliver afholdt i løbet af året. 

 I år 2022, er der ingen arrangementer !

Der blive afholdt en hel dags arrangement fra kl. 8.30-kl.16. . Holdene hedder

" MÆRK DIG SELV HOLD 1 OG 2 " Små sjove og forskellige praktiske øvelser, vil give dig et større indblik i din daglige trivsel og åndedrættets funktion i kroppen. Du vil have fuld fokus på dig selv og mærke et nærvær, hvor tiden forsvinder og en dybfølt glæde opstår. Uanset hvor du er i dit liv og hvor mange gange du har været med på holdet, så vil oplevelsen være forskelligt for hver gang. Grunden til det, er fordi du udvikler dig hele tiden. Du får en større indsigt i dit åndedræt, som du fremover vil få meget gavn af.  

Afspændings retreat med åndedrættet, hvor vi i 3 timer har fuld fokus på dit åndedræt. Masser af forskellige åndedræts teknikker og små mindfulness øvelser vil blive gennemgået. Mærk hvordan at åndedrættet giver dig både energi og roen i hele kroppen, sind og nervesystemet.

Afspænding med åndedrættet bliver afholdt på en lørdag og er på 1 time.  

Vi øver os i at berolige hele vores nervesystem som du bevidst kan styre i din dagligdag. Igennem flere forskellige øvelser kommer du til at blive endnu mere opmærksom på din krop, sind og åndedrættet. Der er kun 4 sidde pladser med god afstand. Vi lære afspænding siddende, som du kan få glæde af fremadrettet.